Ook peilingen kunnen overtuigen

Democrats vs. RepublicansUit een recente peiling door een onafhankelijke instantie bleek presidentskandidaat Barack Obama een enorme voorsprong te hebben op zijn tegenstander, John McCain: 12%. Obama staat in alle peilingen voor, maar niet met zulke ‘landslide’-marges. Bij nader inzien heeft dat meer te maken met de volgorde waarin de vragen werden gesteld.

Voordat degene die gepeild worden gevraagd worden om aan te geven op wie ze gaan stemmen, kregen ze eerst een andere vraag. “Staat het land er goed of slecht voor?” Door mensen te laten nadenken over de noodzaak van verandering – de boodschap van Obama – en de problemen van President Bush – waarmee McCain wordt geassocieerd – wordt op subtiele wijze de houding van de ondervraagden veranderd. Mensen zijn zich in tegenstelling tot hun mening, nauwelijks bewust van hun houding. Maar het is wel van belang: houding bepaalt gedrag.

Zo kunnen peilingen subtiel gemanipuleerd worden om een vooraf vaststaand beeld te produceren. Als jij wil horen dat mensen vinden dat de maximumstraf voor moord omhoog moet, vraag dan eerst aan mensen of ze het ermee eens zijn dan het doelbewust doden van een ander het ergste misdrijf is dat een mens kan begaan. Als je dan vraagt of ze vinden dat de straf omhoog moet zullen meer mensen ‘ja’ zeggen dan zonder de eerste vraag.

Victor Vlam is debattrainer bij Debatrix. Hij woonde zeven jaar in de VS en volgt voor debatblog.nl de Amerikaanse verkiezingen.

1 reactie

  1. Door Frederik Gepubliceerd op 3 juli 2008

    Volgens mij wordt deze truc ook vaak bij sales toegepast.

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.