De kracht van momentum
In de staten Iowa en New Hampshire woont slechts een klein deel van de Amerikaanse kiezers. Iowa heeft minder inwoners (drie miljoen) dan Zuid-Holland, terwijl New Hampshire zelfs minder dan anderhalf miljoen inwoners telt. Toch volgt de hele wereld nauwlettend het stemgedrag in deze staten. Waarom zo veel ophef?
De Amerikaanse media en de campagneteams weten het. Dit zijn de eerste twee staten waar gestemd wordt en wie hier wint, heeft een grotere kans om in andere staten te winnen. De Amerikanen noemen het momentum. Een maand geleden postten we op deze blog al een filmpje waarin de campagneleider van John McCain het belang van een goed begin onderstreept.
Het is terug te voeren op het fundamentele overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht. Om te bepalen hoe ze zich moeten gedragen, kijken mensen naar het gedrag van anderen. Vergelijk het eens met de reclamespots van Tel Sell, die vaak een buitengewoon enthousiast reagerend publiek tonen. Al lijkt het een beetje nep of over de top: kijkers raken sneller overtuigd van de prachtige functies van het product.
Kortom: om elders kiezers te trekken, is winst in een staat als Iowa zeer gewenst. Zo gewenst zelfs dat Democraat John Edwards bijna een jaar lang non-stop campagne heeft gevoerd in die staat!
Victor Vlam is debattrainer bij Debatrix. Hij woonde zeven jaar in de VS en volgt voor debatblog.nl de Amerikaanse (voor)verkiezingen.
Social Proof, een krachtig middel inderdaad. grappig aangezien het duidelijk een drogreden van jewelste is. De ‘Ad Populum’ als ik mijn niet vergis.
Een paar voorbeelden die me te binnen schieten:
One million Elvis fans can not be wrong
Mc Donalds: “Over a billion customers served”
en recent bij Harry Mensch “Homburg Investments, 15.000 investeerders gingen u voor”
Dit smaakt naar meer…