De oneliner, RIP?

Obama speech on raceHet internet verandert de manier waarop campagne wordt gevoerd op meer manieren dan we nu beseffen. Eén van de effecten werd duidelijk deze week toen presidentskandidaat Barack Obama een belangrijke speech gaf. Dit soort speeches worden in mindere mate beperkt door de belemmeringen van de traditionele media – en dat betekent: betere speeches.

De bloggers van The Democratic Strategist hebben in twee artikelen (hier en hier) het effect van het internet op toespraken geanalyseerd.

Van genuanceerde speech tot oneliner…

Genuanceerde, inhoudelijke en diepgaande politieke speeches zijn voor het grootste deel een relikwie uit het verleden. De laatste decennia werden speeches meestal niet geschreven om in zijn geheel beluisterd te worden. De belangrijkste analyse van een speech zat vaak in één regel: de oneliner. Op die manier konden radio- en televisiekijkers – de daadwerkelijke doelgroep – via nieuwsprogramma’s kennis nemen van de speech.

Politici speechen in oneliners omdat lange en complexe argumenten een risico zijn wanneer de boodschap wordt gefilterd door journalisten. In de kranten en de journaals is slechts ruimte en tijd voor enkele citaten. Een complex argument biedt de journalisten allerlei kansen om de politicus – naar zijn mening – verkeerd te citeren. Een complex inzicht gereduceerd tot één spitsvondige, ondubbelzinnige en krachtige zin geeft de politicus controle over zijn boodschap – een mogelijkheid om het filter te doorbreken.

…en weer terug naar de genuanceerde speech

Maar dankzij het internet is de politicus niet langer afhankelijk van de traditionele media. Hem wordt een platform geboden om direct met de burgers te communiceren. Dit betekent ondermeer dat hij zijn belangrijke speeches direct kan aanbieden aan de kiezers. Zo hoeft hij niet slechts in oneliners te spreken, maar kan hij weer een coherente speech geven.

Toen Barack Obama deze week een cruciale speech gaf over racisme in Amerika beoogde hij precies dat. Hij wilde zijn ideeën niet samenvatten in enkele oneliners. Wie Obama echt wil begrijpen wordt bijna gedwongen om naar de hele 37-minuten durende speech te luisteren.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=pWe7wTVbLUU[/tube]

En het lijkt erop dat veel kiezers meer van de speech hebben gezien dan de citaten in het nieuws. Op het internet is hij een ware hype geworden. De door Obama zelf geschreven speech is inmiddels meer dan drie miljoen keer bekeken op YouTube en is daarmee een van de best bekeken video’s van deze week. En op nieuws websites, zoals de New York Times, is het volledige transcript van de speech één van de meest gelezen artikelen.

Kortom: Obama kon meer en betere ideeën overbrengen via het internet dan via de traditionele media. Hij gaf een complexe, coherente en genuanceerde speech – en dat werd kort geleden nog geacht tot het verleden te behoren.

Victor Vlam is debattrainer bij Debatrix. Hij woonde zeven jaar in de VS en volgt voor debatblog.nl de Amerikaanse (voor)verkiezingen.

1 reactie

  1. Door Lars Duursma Gepubliceerd op 1 april 2008

    Inmiddels hebben bijna vier miljoen mensen de speech gezien op YouTube, in de versie zoals die door de Barack Obama online is gezet. Veel meer mensen kijken inderdaad de volledige versie dan de fragmentjes.

    Ik speelde nog met de volgende twee gedachte: waarom zou de Obama-campagne de CNN-beelden online zetten? Zij moeten ook toegang hebben tot eigen beelden zonder CNN-ticker. Geeft die banner soms extra geloofwaardigheid aan het fragment? En werkt hij beter omdat de kern van het betoog in de ticker terugkomt?

Laat een antwoord achter aan Lars Duursma Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.