Hoe overtuig je een Christen?

KruisDe Democratische partij heeft enkele jaren geleden een belangrijke beslissing genomen: niet langer zal zij de grote groep religieuze kiezers links laten liggen. Daartoe heeft de partij politieke adviseurs aangetrokken die gespecialiseerd zijn in het aantrekken van de Christelijke kiezers. Maar ja, hoe overtuig je een Christen van een liberaal abortusbeleid?

Decennialang was de verlammende opvatting binnen de Democratische partij dat hun standpunten niet aantrekkelijk waren voor religieuze kiezers. Het werd gezien als onmogelijk om de Christelijke kiezer te overtuigen van een gevoelig onderwerp als het toestaan van abortus. Immers, als hij gelooft dat abortus een schending is van het recht op leven, dan zal hij nooit instemmen met het toestaan ervan.

De religieuze adviseurs van Common Good Strategies hebben die ogenschijnlijk logische stelling verworpen. Zij stellen dat het wel mogelijk is, als het debat op de juiste manier wordt gevoerd. Principieel zullen Christelijke kiezers het oneens blijven met de Democraten. Maar mensen laten zich niet overtuigen door louter principiële argumentatie. Als beleid principieel juist is, maar praktisch niet doeltreffend of uitvoerbaar, dan is dat een goede reden om het beleid te verwerpen.

En juist de doeltreffendheid van een verbod is een sterk punt voor de tegenstanders van een dergelijk verbod. Een vakantie naar een land waar het wel is toegestaan, omzeilt elke vorm van overheidscontrole. Daarnaast wordt er ruimte geboden voor een zwarte markt waar een abortus plaatsvindt in omstandigheden die veilig noch medisch verantwoord zijn. Kortom: om abortus te ontmoedigen is een verbod niet de beste manier.

De Democraten hebben het advies ter harte genomen. Prominente politici, waaronder Obama en Clinton, benadrukken nu telkens dat abortus “safe, rare and legal” moet zijn.

Met andere woorden: de Democraten stellen zich toegankelijker op voor religieuze kiezers door principiele verschillen te accepteren, maar de praktische voordelen overtuigend te winnen. Om tot deze conclusie te komen hebben de Democraten een belangrijke les geleerd: kies niet de argumenten die jou hebben overtuigd, maar kies de argumenten die jouw publiek zullen overtuigen. Amen.

Victor Vlam is debattrainer bij Debatrix. Hij woonde zeven jaar in de VS en volgt voor debatblog.nl de Amerikaanse (voor)verkiezingen.

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.