Thank you. Thank you. Presenteren als Steve Jobs

Vanavond presenteert Apple een nieuwe gadget. Over wat het precies is wordt door miljoenen mensen over de hele wereld gespeculeerd. En ze kijken uit naar de presentatie van Steve Jobs. De oprichter van Apple boeit zijn publiek meestal van de eerste tot de laatste minuut. Hoe doet hij dat toch? Vijf belangrijke vuistregels voor een boeiende presentatie.

1. Dramatiseer het belangrijkste moment

Hoe zorg je ervoor dat mensen de belangrijkste boodschap van je presentatie onthouden? Steve Jobs dramatiseert zijn ideeën. Hij brengt zijn boodschap met veel gevoel voor showmanship. Zoals bij de introductie van de Macbook Air. Belangrijkste verkooppunt van de laptop: hij is erg dun. Maar ja, hoe breng je dat over? Toen hij het product voor het eerst toonde, haalde Jobs de laptop uit een standaard postenvelop. Het was een beeld dat tot op de dag op menig netvlies gebrand staat: deze laptop is echt ultradun.

Waarom doet Jobs dit? Het geheugen werkt net als klittenband. Hoe meer haakjes je een boodschap meegeeft, hoe beter die blijft plakken. Steve Jobs laat zijn publiek iets zien, horen én voelen.

2. Praat niet over specificaties, maar benadruk voordelen

Fabrikanten zijn vaak enthousiast over de technische specificaties van hun product. Daarom vergeten ze te vertellen waarom het publiek hun product zou moeten kopen. Zo niet Steve Jobs.

Een belangrijke innovatie van de iPhone was het ontbreken van een toetsenbord of stylus (pennetje). In plaats daarvan kon je de telefoon bedienen met je vingers. Jobs koppelde deze verandering direct aan de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat.

3. Maak droge cijfers boeiend en relevant

Droge feiten en statistieken zijn soms noodzakelijk in een presentatie. Maar Steve Jobs onderscheidt zich door zijn cijfers interessant te maken en betekenis te geven. Hoe doet hij dat? Door zich te beperken tot de cruciale cijfers en die in een context te plaatsen. Hij vertelt niet alleen dat Apple vier miljoen iPhones heeft verkocht binnen tweehonderd dagen na de lancering, hij rekent voor dat er elke dag 20.000 iPhones worden verkocht. En ten slotte maakt hij de vergelijking met de verkoopcijfers van zijn belangrijkste concurrenten. Pas dan begrijp je hoe indrukwekkend dat aantal van vier miljoen is.

4. Toon je passie

Wie een presentatie van Steve Jobs ziet, wordt al snel aangestoken door zijn enthousiasme. “extraordinary”, “amazing”, “awesome” – het zijn woorden die hij continu gebruikt om uiting te geven aan zijn passie.

We vinden het allemaal leuk om naar een spreker te luisteren die hart heeft voor de zaak. Toch denken veel sprekers dat een presentatie formeel en gewichtig moet zijn. Ze gebruiken ineens woorden die ze anders nooit zouden gebruiken en staan verstijfd voor de groep. Steve Jobs toont zijn echte passie. Daarom is hij meer zichzelf, voelt hij zich beter op het podium en enthousiasmeert hij zijn publiek.

5. Spreek waardering uit voor je doelgroep

Thank you”. Het zijn waarschijnlijk de twee woorden die Steve Jobs het meest gebruikt tijdens al zijn presentaties. Aan het begin van iedere presentatie neemt hij uitgebreid de tijd om iedereen te bedanken: medewerkers, partners en natuurlijk de klanten. Hierdoor komt Jobs erg sympathiek over. Wanneer hij vertelt over de ongelooflijke verkoopcijfers van Apple-producten, legt hij de nadruk niet op de organisatie maar op de trouwe klanten die de producten zo massaal hebben gekocht. Zo voel je je ook als publiek bijzonder en gewaardeerd. En dat is ongelooflijk belangrijk als je iets wilt verkopen: de klant moet het jou ook gunnen dat je het product verkoopt.

Door Victor Vlam & Lars Duursma. Dit artikel verscheen vanochtend in nrc.next op de pagina Loopbaan.

4 reacties

  1. Door Carel Gepubliceerd op 27 januari 2010

    Leuk!!

  2. Door Cees Picauly Gepubliceerd op 27 januari 2010

    Thank you! Goed, leuk en leerzaam artikel. Niet alleen voor presentaties overigens!

  3. Door Eric Stam Gepubliceerd op 27 januari 2010

    Leuk stuk! Vooral die tip met dramatiseren is leuk omdat ik zelf ook wel van de attributen ben. Wat was Al Gore ook goed met die magazijnlift en zijn CO2-grafiek! En wat had Beau van Erven Doorn extra punten kunnen scoren door tijdens de giro 555-uitzending voor Haïti op een trilplaat te gaan staan!

  4. Door Tomas Beerthuis Gepubliceerd op 2 februari 2010

    Toch moet hij wel iets aan zijn kleding doen Victor. Die sneakers en broek zonder riem zijn toch een smet op deze handige spreker.

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.