Top 7 meest opvallende campagnespotjes

Komende week zijn er verkiezingen in Amerika. De samenstelling van het Congres staat op het spel. Voor Amerikanen zal deze verkiezingsstrijd niet onopgemerkt voorbij gaan. Op tv worden ze namelijk overspoeld met reclamespotjes. Sommige spotjes zijn zeer overtuigend, terwijl andere de plank volledig mis slaan. Daarom kijken we naar de gekste, de slechtste en de meest overtuigende spotjes.

1

“I’m not a witch” – Christine O’Donnell

Tot ieders verrassing werd Christine O’Donnell de Republikeinse kandidaat voor de Senaat in de staat Delaware. Ze is een lieveling van de Tea Party en werd gesteund door Sarah Palin. Maar haar kwalificaties worden zelfs in twijfel getrokken door Karl Rove, het zogenaamde ‘brein van George W. Bush’. Niet in de laatste plaats omdat ze ooit toegaf op tv dat ze experimenteerde met hekserij. Daarom was het onverstandig om haar eerste campagnespotje te beginnen met de woorden: “I’m not a witch”. De spontane ontkenning zorgde ervoor dat het onderwerp hekserij lange tijd het gesprek domineerde. Zeg dus niet niet. Sindsdien heeft O’Donnell aangegeven dat het spotje een fout van haar campagneteam was.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=uxJyPsmEask[/tube]

 

2

“Demon Sheep” – Carly Fiorini

Ook dit spotje heeft bereikt dat mensen erover zijn gaan praten. Tijdens de voorverkiezingen voor de Senaat in Californië, wilde de oud-CEO van Hewlett-Packard Carly Fiorina laten zien dat haar tegenstrever niet echt rechts is op fiscaal vlak. Wie dit (lange) spotje ziet zal schrikken dat hij tussen een onschuldige kudde schapen ineens een een man in een schapenpak met rode robotogen ziet lopen. Eng. De boodschap: Fiorina’s tegenstrever is een wolf in schaapskleding. Op internet kreeg het spotje de bijnaam Demon Sheep. Inmiddels heeft de demon sheep zijn eigen pagina op Facebook en is hij actief op Twitter.

Leuk weetje: de maker van deze spot is Fred Davis, dezelfde man die het bovenstaande spotje van Christine O’Donnell heeft gemaakt.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=KRY7wBuCcBY[/tube]

 

3

“Harry Reid & Viagra” – Sharron Angle

Dit begint als een standaard spotje over Harry Reid, leider van de Democraten in de Senaat die nu vecht voor zijn herverkiezing als senator. De eerste twee aantijgingen in het spotje zijn voor Amerikaanse begrippen niet ongekend. Maar de laatste aanklacht wél: “Reid actually voted to use taxpayer dollars to pay for Viagra for convicted child molesters and sex offenders.” Wow. Het spotje is afkomstig van de opponent van Reid, Sharron Angle die wordt gesteund door de Tea Party. Volgens lokale media is de aantijging complete onzin. Maar volgens de peilingen wint Angle wel de verkiezingen.

Het spotje gebruikt verschillende foto’s van Reid waarop hij niet vleiend wordt afgebeeld. Daarnaast zijn ze ook nog eens zwart-wit. Twee jaar schreef ik al dat de makers dat bewust doen om (onbewuste) associaties bij kiezers op te roepen van foto’s van criminelen, die in kranten meestal in zwart-wit worden afgedrukt.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=xly9XjFo33o[/tube]

 

4

“Dead Aim” – Joe Manchin

Is hij een Democraat of Republikein? Hij heeft de goedkeuring van de National Rifle Association. Hij belooft delen van “Obama-care” terug te draaien. En hij belooft de federale overheid bij burgers uit de buurt te houden. Je zou het niet zeggen, maar dit is de Democratische kandidaat voor de Senaat in West Virginia. Mocht je dat zijn ontgaan bij het zien van het spotje, wees niet getreurd. Dat was de bedoeling.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=xIJORBRpOPM&[/tube]

 

5

“Mourning in America” – Citizens for the Republic

In 1984 maakte de campagne van President Ronald Reagan een legendarische spot. Het spotje heette Morning in America en vertolkte het optimisme dat heerste in het land sinds het aantreden van Reagan 4 jaar daarvoor. Een onafhankelijke organisatie heeft nu een tegenhanger gemaakt – Mourning in America – om het pessimisme in het land onder de aandacht te brengen.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=_YXqf_6ug54&feature=player_embedded[/tube]

 

6

“We are better than that!” – Dale Peterson

Elk volk krijgt de leider die het verdient, zo wordt wel eens gezegd. Daaruit volgt dat elk volk ook de minister van Landbouw krijgt die het verdient. Dale Peterson was daarvoor een Republikeinse kandidaat in de staat Alabama. En Peterson is boos. Alles, inclusief de onrustige montage, straalt dat uit. Maar de heroïsche achtergrond muziek moet wel subtiel duidelijk maken dat hij terecht boos is.

Peterson verloor de voorverkiezingen. Toch kregen de verkiezingen voor minister van Landbouw in Alabama dankzij dit opmerkelijke spotje meer aandacht dan ooit tevoren.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=jU7fhIO7DG0[/tube]

 

7

“Can Twitter be cured?” – Chuck Grassley

Al 30 jaar zit Chuck Grassley in de Senaat. Maar hij wil je laten weten dat hij bij de tijd is. Met volstrekt onrealistische dialoog en zeer matig acteerwerk wordt dat punt overgebracht. Zoals Grassley zelf zegt: “I’ll tweet, I’ll text, I’ll do whatever it takes.” Je kan Senator Grassley op Twitter vinden onder de username @chuckgrassley.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=H9LDEo1ueyc&feature=player_embedded[/tube]

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.